WEKO3
アイテム
大学進学直後の環境に対する予測可能性尺度の作成と妥当性の検討
https://doi.org/10.20569/0002001665
https://doi.org/10.20569/00020016656cceb8d1-d7d2-4b2b-9d6c-faca2b39d3fc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | デフォルトアイテムタイプ(シンプル)(1) | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-06-19 | |||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||
タイトル | 大学進学直後の環境に対する予測可能性尺度の作成と妥当性の検討 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||
タイトル | Development and Validation of Scales for Measuring Predictability of the Environment after Transition to University | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
作成者 |
侯, 玥江
× 侯, 玥江
× 原田, 勇希
|
|||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | 大学移行 | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | 学校適応 | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | 環境移行 | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | 予測可能性 | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | 自閉症スペクトラム | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | Transition to university | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | School adaptation | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | Environmental transition | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | Predictability | |||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||
主題 | Autism spectrum | |||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||
内容記述 | The long-term maladjustment of university students is known to be predicted by their level of adjustment immediately after enrollment. This study aimed to develop a psychological scale to assess the“predictability of the environment”for first-year university students. Through a preliminary survey, items related to“unpredictability of the environment accompanied by feelings of distress”were collected from first-year students. In two subsequent surveys, important items were identified based on their correlations with stress, and the scale was constructed. The scale comprised three subscales:“academic and cultural aspects,”“interpersonal aspects,”and“external environmental aspects.”Analyses confirmed the construct validity of the scale. Furthermore, it was revealed that students with higher tendencies toward autism spectrum traits tend to perceive the environment as less predictable. | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||
資源タイプ識別子(シンプル) | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||
資源タイプ(シンプル) | departmental bulletin paper | |||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||
ID登録 | 10.20569/0002001665 | |||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||||
収録物識別子 | 2433-4979 | |||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||
収録物識別子 | AA12812348 | |||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 秋田大学教育文化学部研究紀要 人文科学・社会科学 巻 80, p. 51-60, 発行日 2025-03-01 |