WEKO3
アイテム
小学校国語科の読むこと指導における「活用型授業」の成立要件に関する一考察
http://hdl.handle.net/10295/1960
http://hdl.handle.net/10295/19609cf4e192-6890-4556-9ce6-cfc9460f9086
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-09-06 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 小学校国語科の読むこと指導における「活用型授業」の成立要件に関する一考察 | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | The requirements of "activation-oriented classes" in teaching Japanese reading in elementary schools | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 小学校国語科 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 読むこと | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 活用 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 成立要件 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Japanese in elementary schools | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Reading | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Activation | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Requirements | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
作成者 |
成田, 雅樹
× 成田, 雅樹
× NARITA, Masaki
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究は,基礎的・基本的な知識や技能を活用する力を育成するための授業のあり方を,小学校国語科に関して解明しようとするものである.また本論文は,平成20年度から22年度の3年間に筆者が学校訪問指導等を行った際に収集した実践事例の資料を分析・考察した結果のまとめである.この訪問指導の際に行われた実践はほとんど読むこと指導であった.そのため,本論文で分析・考察対象とするのは,小学校の全学年の事例がそろう読むこと指導に限ることとした.考察の結果以下のことが分かった. 第1に,今回抽出できたタイプにはほとんど活用想定型がなく,大半は活用実行型であった.第2に,教科内活用型がほとんどで,実生活活用型や他教科活用型は見られなかった. 第3に,今回の分析で抽出したタイプは9種と少なく,しかもその過半数は2タイプに集中していた.この2タイプには,読むこと指導において「活用型授業」を設定しやすい条件が含まれていると考えられる.第4に,「技能活用型」は単元や学年をまたぎ越す長いスパンに設定しやすく,「内容活用型」は単元内の短いスパンに設定しやすいらしい. また全国の実践事例と同様に,今回分析した実践事例には,思考力・判断力・表現力等が明示されていなかった.「活用型授業」で育成しようとしている学力の内実が,依然として不明確である実態が明らかになった. | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | This paper examines how to design Japanese classes in elementary schools, in which students activate basic knowledge and skills they have acquired. The paper also presents the summary of teaching practice in relation to reading, which was conducted in the schools the author visited in the three years from 2008 to 2010. As a result of the research, four findings were obtained: (1) most of the classes analyzed in this study required students to implement activities, while few asked them to prepare for activities; (2) most of the classes under analysis asked students to use the knowledge acquired in the same subject, but not in other subjects or in their daily life; (3) only nine types of classes were identified, and the majority of them belonged to two types, which are considered to have certain elements of “activation-oriented classes”; (4) the “skill-using” type of classes tends to be adopted for relatively long-time schemes, while the “content-using” type for relatively short-time schemes. In addition, as well as teaching practice conducted in other areas of Japan, the teaching practice under investigation did not clearly refer to skills for thinking, judging or expressing opinions. This indicates that the content of skills which “activation-oriented classes” aim to develop is still not identified. | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 33, p. 25-36, 発行日 2011-05-31 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |