WEKO3
アイテム
Web版の日本語アクセント聞き取り練習プログラムNALA-J
http://hdl.handle.net/10295/1950
http://hdl.handle.net/10295/195049531faa-3fc0-45ec-865d-4abeb6c69adf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-06-20 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Web版の日本語アクセント聞き取り練習プログラムNALA-J | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | NALA-J : A Web-based Japanese Accent Perception Program | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 自律学習 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アクセント型 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 聞き取り | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | JavaScript | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 練習履歴 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
作成者 |
河津, 基
× 河津, 基
× KAWATSU, Motoi
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Internet Explorer上でWebページとして動作するアクセント聞き取り練習プログラムNALA-Jを開発した。3拍語または4拍語を聞き,アクセント型を選択式で回答する。出題は,声の高さの異なる男女声優6人によるもので,平叙イントネーションと疑問イントネーション合わせて473問を準備した。プログラムのインストールは不要で,コンピューターに手を加えることなく,どこからでも利用できる。練習をすると,アクセント型別に並べられた練習履歴が自動的に作成され,音声を聞いて復習ができる。自律学習型プログラムなので教員の手を煩わせることがないが,練習履歴ウィンドウを印字して提出させることにより,学習者の回答傾向を分析し,指導することも可能である。 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | An accent perception practice program called NALA-J has recently been developed. It works with Internet Explorer just the same way that web pages do. The program consists of multiple choice practices with three-mora words and four-mora words either in declarative or interrogative intonation. A total of 473 words were recorded by six Tokyo native voice actors and actresses having different pitch levels. NALA-J requires no program installation into the computer. A practice history in accent pattern order is made automatically at a separate window. Learners can listen to the recordings by clicking on the words in order to review the listening practice. This autonomous learning program does not require extra work for the instructor. However, instructors may, if they like, request the students to print and submit practice history windows, so that they may analyze responses and make further instructions. | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学国際交流センター紀要 号 1, p. 65-71, 発行日 2012-03-01 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21869243 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1256436X | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学国際交流センター |