Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2012-05-22 |
タイトル |
|
|
タイトル |
初等教育におけるコンピュータと従来型教具との併存を図った教育実践について -「月と太陽の形」を中心にして- |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Educational Practice for Using Computer with Traditional Teaching Tool in the Elementary Education -With Reference to "Shape of the Moon and the Sun"- |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
コンピュータ利用教育 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
天文教育 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
初等教育 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Education through Computers |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Astronomical Education |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Education in elementary school |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
作成者 |
上田, 晴彦
成田, 堅悦
Ueda, Haruhiko
Narita, Kenetsu
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
小学校の各教科においてコンピュータの積極的な活用をどのように進めていくかは、重要な課題である。そのためにはコンピュータと従来型教具との併存を図る授業プランの作成および教育実践例の蓄積が必要となる。これまでにもコンピュータを利用した教育実践事例は多数報告されてきたが、両者を生存させた教育実践例の蓄積は現在でも十分であるとは言い難い。このような理由により、本論文では小学校理科の「月と太陽の形」の単元で両者の併存を図った教育実践について報告する。また今回の教育実践の効果を知るためにアンケート調査をおこなった。その結果からコンピュータと従来型教具とを併用は有効性であること、単純なコンピュータの利用でも十分な教育効果を上げることが出来ることなどがわかった。そのため、今回のアンケート調査結果についても詳しく報告する。 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
It is an important issue how to promote a positive use of the computer in each subject of elementary school.The lesson plan that uses computer with traditional teaching too and accumulation of educational practice is therefore important.Although a lot of educational practices that utilize computers have been reported,the plan that is based on the combination tends to be insufficient.In this paper,we report on the educational practice that uses computer with traditional teaching tool in the unit of "Shape of the moon and the sun"in elementary school.In particular,the questionnaire survey was done for obtaining knowledge about the effect of this educational practice.From this questionnaire,we find that using computer with traditional teaching materials is efficient.It is also find that educational effect can be achieved even if one performs a simple computer usage.We therefore report on this questionnaire survey result detail. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
号 32,
p. 135-142,
発行日 2010-05-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13449214 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11532120 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター |