ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 10 教育文化学部(含:旧教育学部)
  2. 10B 本学紀要
  3. 10B2b 秋田大学教育文化学部研究紀要:教育科学
  4. 第64集 (10B2b)

教員養成の間隙に生じる実践コミュニティ --「家庭科教員をめざす男の会」を事例として--

http://hdl.handle.net/10295/1728
http://hdl.handle.net/10295/1728
12d70658-8cc0-4b22-8e53-34fa30ac31f8
名前 / ファイル ライセンス アクション
kbk64(51).pdf kbk64(51).pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2011-09-13
タイトル
タイトル 教員養成の間隙に生じる実践コミュニティ --「家庭科教員をめざす男の会」を事例として--
その他のタイトル
その他のタイトル Teacher Learning and Communities of Practice: Case Study of Men's Network for Home Economics Teachers
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 Communities of Practice
主題
主題Scheme Other
主題 Teacher Training
主題
主題Scheme Other
主題 Teacher Lifelong Learning
主題
主題Scheme Other
主題 Empowerment
主題
主題Scheme Other
主題 Gender
主題
主題Scheme Other
主題 Action Research
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 小高, さほみ

× 小高, さほみ

小高, さほみ

Search repository
KODAKA, Sahomi

× KODAKA, Sahomi

en KODAKA, Sahomi

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper investigates the process of teacher learning within a variety of networks and systems by examining the case of Japanese high school home economics teachers. In the 1990s, home economics became a requirement for both girls and boys at high schools. Wenger's (1998) concept of "communities of practice" is employed to examine how a men's group, founded for male home economics teachers, helped individuals face psychological and organizational barriers upon enrollment at a women's university. The analysis of the group's newsletter, written over a period of 10 years, revealed that the teachers' community of practice empowered the members but has not succeeded in reforming the training system for home economics teachers. The limitations of the community of practice as an apparatus for empowerment were exposed, a point that Wenger has failed to illustrate. The possibilities of Action Research are suggested when considering the issue of how universities will contend with reforms in in-service education and training systems.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学

巻 64, p. 51-59, 発行日 2009-03-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13485288
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11458538
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:47:41.749595
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3