@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00001684, author = {高橋, 敏 and 岩田, 吉弘 and TAKAHASHI, Satoshi and IWATA, Yoshihiro}, journal = {秋田大学教育文化学部研究紀要. 自然科学}, month = {Mar}, note = {本研究は,高等学校化学における実験課題をパソコンとセンサーを活用することで,より正確でかつ簡便 な測定法を開発し,実験教材の改善を目的とした。高等学校化学の実験課題として,広く実践されている一 方,定量的な考察が難しい反応熱の測定とヘスの法則を取り上げた。ステンレス製温度センサーによる温度 測定の高感度化,パソコンによる自動測定,データ解析におけるグラフフィッティングにより,正確で簡便 な熱量測定を行った。さらに,水熱量計と定電力ヒーターにより,反応容器の熱容量を測定し,熱の損失を 考慮した反応熱の算出を行った。その結果,実験結果と文献値が誤差1%以内で一致し,定量的にヘスの法 則を理解できる実験教材を開発したので報告する。, This article reports to of improvement in experimental teaching materials. It is common to claim that the teaching of additively of heats of reaction:Hess's Low is extremely difficult due to quantitative dealing One of the reaction is the same as the combination on the other two reactions. Therefore, according to Hess's Law, the heat of reaction of one reaction should be equal to the sum of the heats of reaction for the other two. But, experimental values have error and, Hess's Law is not exactly approved. Because of the use of a thermo-cup the heat of reaction leaks from reaction vessel. However, satisfactory results are obtained with CBL technology and measurement heat capacity of reaction vessel.}, pages = {9--14}, title = {パソコンとセンサーを活用した反応熱測定}, volume = {64}, year = {2009} }