WEKO3
アイテム
幼稚園教育における「集団」の意味 -3歳児の園生活への「適応」をめぐって-
http://hdl.handle.net/10295/1590
http://hdl.handle.net/10295/15909aa009d2-881c-4d8e-ae2c-b73ac4b00e0b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2009-02-13 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 幼稚園教育における「集団」の意味 -3歳児の園生活への「適応」をめぐって- | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | The semantic of the formal groups for kindergarten children: about the adjustment to kindergarten life for 3-year-olds' children | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Kindergarten | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Formal group | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Kindergarten teacher | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Participant observation | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 3歳児 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 3-year-olds | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 幼稚園 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 保育者 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 関与観察 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 集団 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
作成者 |
奥山, 順子
× 奥山, 順子
× OKUYAMA, Junko
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | The Purpose of this study IS to clarify the significance of the formal groups as a class or kindergarten for 3-year-olds' children, through the longitudinal study of participant observation and episode analysis. The study finds the class group is formed through the children's experience about sympathy from the relationship with their class teacher as their reliance. In this process children feel the teacher's activities to other children not only directly, but also indirectly. On their activity within their own context they are conscious of the teacher's activities with the other children as members of formal groups. The study suggests that mass activities not appropriate for the study of child care and education. |
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 集団施設教育である幼稚園生活において,「集団」とは幼児にとってどのような意味を持つものであるのかを,3歳特定幼児の遊び場面への継続的な関与観察によるエピソード記録からとらえた.重要な大人とのかかわりを基盤として生活する低年齢児の保育においては,幼児が保育者のかかわりを共有化することによって集団は形成されていくこと,その場合,直接的なかかわりのみならず,他児へのかかわりも間接的に感じ取って行動していること,個々の幼児が自分なりの文脈をもって行動しながらも集団の中の動きは強く意識していることが明らかになった.ここから,低年齢児の早期からの集団活動の問題や,保育研究が活動や行動レベルで行われることの問題点が確認された. | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 30, p. 121-132, 発行日 2008-05-01 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター |