ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 10 教育文化学部(含:旧教育学部)
  2. 10B 本学紀要
  3. 10B2b 秋田大学教育文化学部研究紀要:教育科学
  4. 第54集 (10B2b)

映像としての自我 -J.G.フィヒテの晩期知識学における生命理解について-

http://hdl.handle.net/10295/845
http://hdl.handle.net/10295/845
3e81eae1-55cd-4d2b-9552-e4b993386246
名前 / ファイル ライセンス アクション
ikeda4.pdf ikeda4.pdf (979.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-06-19
タイトル
タイトル 映像としての自我 -J.G.フィヒテの晩期知識学における生命理解について-
その他のタイトル
その他のタイトル The I as Image of The absolute
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 フィヒテ
主題
主題Scheme Other
主題 Fichte
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 池田, 全之

× 池田, 全之

池田, 全之

Search repository
IKEDA, Takeyuki

× IKEDA, Takeyuki

en IKEDA, Takeyuki

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The validity of traditional way of pedagogical thinking comes to be suspected lately. One of the most serious doubts casted on it is that about the common belief; 'Autonomy is uncoditionally good.'
(That is to say, all human beings ~also children~ should be free from all complusions, but adults must force children in order to encourage their autonomy.) Postmodernist philosophers indicate that if
such belief is true, we can't but fall into paradox, because compelling children is inconsistent with their own freedom. But I think, because of mixing up unlimited formal freedom with actual one, they regard
such way of thinking as paradox. So we have to clarify more strictly the conditions of realizing autonomy.
And I choose the thoughts of German Idealists, which prepared decisively modern way of thinking, as a clue to investigate the process of the realization of the actual freedom. Among them, I especially grapple with the later philosophy of J. G. Fichte.
In his later lectures on the doctrine of the science (Wissenschaftslehre), he tried to make clear the way of self-realizaton of I (Ich). And his attempt is quite similar to that of M. Heidegger who discovered
'hermeneutic circulation' which generalizes the fact of the human existence as follow; 'When we put our intentions into practices in our daily states, we are always given unintentionally the comprehension of the whole sense of our existence.' In this paper, interpreting Fichte's thought as a hermeneutics of human life (Lebenshermeneutik), I made foundamental examination of the 'freedom-complusion
paradox' , which follows about the exhortation to autonomy.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学

号 54, p. 1-10, 発行日 1999-03-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13485288
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11458538
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:58:49.135204
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3